Jak używać emoji w komunikacji marketingowej?

Nie od dziś zauważyć można, że emoji są nierozłącznym elementem w komunikacji, zarówno internetowej jak i wysyłanych wiadomości sms. Wysyłane symbole pozwalają na dokładniejsze przekazanie panujących emocji i uczuć w komunikacji.  

Czym są emoji? 

Emotykony, dokładnie emoji to kolorowe symbole przedstawiające różne emocje, zwierzęta oraz różne produkty typu jedzenie, pogodę, flagi oraz wiele innych. W odróżnieniu od tradycyjnych emotikonów, emoji nie można wpisać z klawiatury. Aby wysłać symbol, należy skorzystać z funkcji dostępnych w smartfonach, Facebooku czy Instragramie. Zazwyczaj kojarzą się z zabawnymi emocjami, a oglądając je pojawia się uśmiech na twarzy widza. 

Emoji w marketingu – tak czy nie? 

Czynniki psychologiczne mają ogromny wpływ na podjęcie jakiejkolwiek decyzji. Tak samo w marketingu, duży wpływ odrywają wyświetlane emoji, które często wskazują emocje towarzyszące danemu tekstowi po to, aby jeszcze bardziej realistycznie zaprezentować daną treść. Zabawny sposób na wykazanie towarzyszących emocji skutecznie zachęca i przykuwa uwagę innych użytkowników. Dużą zaletą korzystania z emoji jest to, że odczuwalne jest zmniejszenie dystansu między firmą a odbiorcą oraz “luźniejsze” relacje między nimi. 

Jak używać emoji w marketingu? 

Przede wszystkim należy wcześniej przemyśleć w którym miejscu chcemy użyć symboli emoji, ponieważ nie powinno dojść do sytuacji, że symbol wstawiony jest w miejscu, do którego nie pasuje i nie odzwierciedla danych emocji. Warto zastanowić się nad tym, żeby emoji potęgowały emocjonalny odbiór danego przekazu i “dopowiadały” to czego słowami ująć się czasem nie da. Przed wstawieniem danego symbolu warto jednak zapoznać się z jego znaczeniem, aby nie doszło do nieporozumienia. Niektóre z nich mogą mieć podwójne znaczenie, a niektóre mogą być niestosowne do sytuacji. Należy pamiętać, że niestety nie dla każdej grupy odbiorców stosowanie emoji będzie odpowiednie. Osoby starsze jednak nie są przyzwyczajeni do tego rodzaju komunikatów i mogą nie zrozumieć przekazu. Nie można również przesadzić z dodawaniem symboli, ponieważ komunikat może okazać się niezrozumiały dla każdego. 

Odpowiednio dobrane symbole do sytuacji mogą zdecydowanie poprawić wygląd komunikatów jak i relacje z klientami. Tak samo jak w trakcie rozmowy face to face ton i mimika twarzy mają ogromne znaczenie, tak samo w sieci ważne są dobrze dobrane słowa oraz symbole.